kalkuláld megfelelően céged biznisz matekját!

A vállalkozás gazdasági szervezet

Szeretetmárkát – és egyben vállalkozást – azért hozunk létre, mert van egy olyan célcsoport, akinek az életét jobbá akarjuk tenni. A célcsoport boldogsága, öröme és szeretete vezérel minket nap, mint nap, de nem szabad elfelejteni, hogy a vállalkozás gazdasági szervezet és a vállalkozás célja, hogy a tulajdonos(ok)nak nyereséget termeljen. Minél inkább megvalósítja a vállalkozás a célcsoportja vágyait, annál több lesz a nyeresége.

Másik oldalról megközelítve: hiába imádják a vásárlók az adott márka termékeit, ha a cég masszívan és folyamatosan veszteséges. Előbb-utóbb a vásárlóknak nem lesz mit imádni, mert a vállalkozás csődbe megy.

Mikro – és kisvállalkozások Biznisz Matek gondjai

A mikro – és kisvállalkozások jelentős része homályban tapogatózik saját biznisz matekját illetően. Te tisztán látod vállalkozásod pénzügyiet? Íme pár gyors kérdés, hogy eldönthesd:
 – Mennyi a terméke(i)d előállítási/bekerülési költsége?
 – Bevételed hány százalékát forgatod vissza folyamatosan a marketingre?
 – Mekkora a nyereséged külön-külön a termékeiden forintban és/vagy százalékban kifejezve?
 – Jelenlegi munkaerőforrásoddal mekkora a maximum havi/éves árbevétel, amit el tudsz érni?
 – Mennyibe kerülhet maximum 1 vásárlás költsége (vásárlási konverzió) termékenként lebontva?

Ha mindenre csípőből válaszoltál, akkor mindent a kezedben tartasz, ha mégsem, érdemes górcső alá venned a vállalkozásod Biznisz Matekját!

A megfelelő árképzés ismeretének hiánya

Sok vállalkozó a legelején rontja el azzal, hogy nem ismeri az árképzés szabályait. Elintézi azzal, hogy az előállítási költségre rádob 30-40%-ot, esetleg megnézi, hogy a piacon milyen árak uralkodnak, ahhoz igazítja a sajátját és ezzel kész is.

Ezzel szemben az ár ezekből a „tételekből” áll:
 – Elábé (Eladott Áruk Beszerzési Értéke) vagy előállítási költség
 – Munkabér
 – Rezsi
 – Marketing
 – Nyereség
 – Adók

Ha nem építed be az áradba ezeket a költségeket és a nyereséget, borul minden.

Te megfelelően képzed vállalkozásod árait?

Amíg nincs Biznisz Matekod, addig a marketinged inkább szerencsejátékra hasonlít

Marketing ügynökségek kedvenc kampányindító kérdése: Mekkora a kampány büdzséje? Ha ezek után más kérdést nem tesznek fel Neked, akkor tudhatod, kókler csapattal állsz szemben.

A helyes első kérdés ugyanis így szól: Mekkora lehet maximum az adott termék(ek) vásárlási konverziós költsége? Ha erre nem tudsz válaszolni, akkor a marketing ügynökség felé sem lehet elvárásod.

A Biznisz Matekból pontosan, forintra tudnod kell, hogy a termékeidnek mekkora lehet a maximum konverziós költsége. Ennek ismeretében és kalkulálásával lehet eldönteni, hogy melyik platformon, átlagosan mekkora kattintási költségen kell hozni a weboldal látogatókat. De ez már a Marketing Matek témája, az a cikk az elkövetkezendő hetekben ölt végleges formát.

Biznisz Matek kontra Üzleti terv

Bevallom, sokáig tartottam baromságnak az üzlet terv készítést. Az volt róla a véleményem, hogy a feltételezésekre épülő dokumentum elkészítésének annyi értelme van, mint ejtőernyő nélkül kiugrani egy repülőből reménykedve abban, nem halok meg. Aztán egyszer csak megértettem: az üzleti terv engem, vállalkozót véd. Ha ugyanis az abban tervezett számokról úgy érzem, nem teljesíthető, akkor vállalkozási ötletem átdolgozásra szorul vagy a kukába kell hajítanom.

A Biznisz Matek rövidebb, tömörebb. A Biznisz Matek kalkulátorral pedig át tudod nézni a termékeid teljesítményét

Biznisz Matek kalkulátor (Kft-knek)

A Biznisz Matek lényege, hogy tisztán lásd a céged legalapvetőbb pénzügyeit. A Biznisz Matek kalkulátort azért készítettem el, hogy segítse a tisztán látásodat, valamint előre tervezhess.
A Biznisz Matek kalkulátor használatával:
 – Tervezheted a havi árbevételed
 – Kalkulálhatod a havi és éves nyereségedet
 – Átszámolhatod, hogy a kitűzött havi árbevétel és nyereség eléréséhez mennyi terméket és milyen áron kell értékesítened
 – Láthatod, mekkora a nyereséged külön-külön a termékeiden forintban és/vagy százalékban kifejezve
 – Kiszámolhatod, hogy a jelenlegi munkaerőforrásoddal mekkora a maximum havi/éves árbevétel tudsz elérni
 – Megtudod, mennyibe kerülhet maximum 1 vásárlás költsége (vásárlási konverzió) a termékeid esetén külön-külön
 – Előre kalkulálhatsz az iparűzési és társasági adóra

Küldök még egy kitöltést segítő videót, amiben bemutatom, miként érdemes használnod a Biznisz Matek kalkulátort. 

„Ennyiért nem tudom eladni”

Amikor cégvezetőknek segítek a Biznisz Matekjuk összerakásában és kiderül, mennyiért kéne valójában adni a termékeiket, akkor szoktam ezt a gyakran kétségbeesett mondatot megkapni. Ilyenkor sajnos az a rossz hírem van számukra, hogy a termékük nem elég vonzó vagy a célcsoport választották meg rosszul.

„Ennyit nem tudok eladni egy hónapban”

Előbbi után a másik gyakori mondat. A helyzet azonban változatlan. Azonnali hatállyal be kell avatkozni. Termékfejlesztéssel, előállítási költség csökkentéssel, célcsoport váltással, marketing kommunikációval.

A 2 000 000 forintos ökölszabály

Több hónapon keresztül volt szerencsém közvetlenül Kulcsár Tibortól tanulni. Ha nem ismered, akkor pár mondatban annyit érdemes tudnod róla, hogy 1 személyes vállalkozósként indította, majd a tőzsdére vitte a Kulcs-Soft-ot. Már „csak” elnöke a cégének, az operatív vezetést vezérigazgatója látja el, közel 100-an dolgoznak és 1,8 Mrd forintos éves árbevételük van.

Tőle tanultam a következő ökölszabályt: ahhoz, hogy a vállalkozásod folyamatosan nyereségesen növekedjen, emberenként 2 000 000 forint elábé/előállítási költség mentes árbevételt kell megtermelnie a cégednek.

Leírom még egyszer, hogy biztosan megjegyzed: 2 000 000 forint elábé/előállítási költség mentes árbevétel alkalmazottanként. Vagyis, egyedül 2M, ketten 4M, hárman 6M forintot kell megtermelnetek.

A szám persze lehet több vagy kevesebb, az arány megtartása a lényeg. Mert, ha 1,8M-t termelsz és felveszel magad mellé egy embert, akkor nem termelhettek ketten 2,2M-t. Muszáj, hogy meglegyen a 3,6M, különben felborul a Biznisz Matekod és vele együtt a céged.

Kulcsár Tiborral egyik mentor találkozó után.

Kulcsár Tiborral egyik mentor találkozó után.

Legyenek pénzügyi céljaid és pontosan lásd, hogyan tudod elérni

Évekig tanulmányoztam a milliárd feletti árbevételű cégeket és több olyan mentorom is volt, akik ekkora cégeket vezettek. Mindig csodáltam, hogy kis túlzással forintra meg tudják határozni a jövő évi árbevételüket, valamint meg tudják határozni a növekedésük százalékos arányát.

Ennek amúgy 2 kulcsa van. 1, vannak pénzügyi céljaik 2, pontosan tudják, mit kell tenni ahhoz, hogy elérjék. Tanulság: Neked is kell, hogy legyen éves pénzügyi célod és tudnod kell, milyen erőforrásra van szükséged és melyek azok a kulcstevékenységek, amelynek elvégzése segít a pénzügyi céljaid elérésében.

Működjön a céged tiszta Biznisz Matek mentén!

Tapasztalatból mondom, sokkal jobb olyan céget vezetni, ahol a számok Veled és nem ellened vannak. Remélem ezzel az írással és a Biznisz Matek kalkulátorral segíthetek, hogy Te is szívesen nézed vállalkozásod pénzügyi mutatóit!

Töltsd le a kalkulátor és küldök mellé egy kitöltést segítő videót is!

Szia, Jóljárt Dávid vagyok és Szeretetmárkák építésében segítek olyan cégvezetőknek, akik szívvel-lélekkel irányíják vállalkozsukat, szenvedélyük, hogy olyan termékeket adjanak a vásárlóiknak, amely egy csipet törődést, gondoskodást, életérzést, boldogságot, mosolyt, énidőt adnak nekik.

Jelenleg az ANITATOTH Organic Produts, a Goosebumps Coffee Lab és a tianDe Magyarország Szeretetmárka építésén működöm közre.

A Biznisz Matek kalkulátort az alábbi űrlap kitöltésével tudod letölteni.

Szia, Jóljárt Dávid vagyok és Szeretetmárkák építésében segítek olyan cégvezetőknek, akik szívvel-lélekkel irányíják vállalkozsukat, szenvedélyük, hogy olyan termékeket adjanak a vásárlóiknak, amely egy csipet törődést, gondoskodást, életérzést, boldogságot, mosolyt, énidőt adnak nekik.

Jelenleg interim marketing vezetőként irányítom az ANITATOTH Organic Produts fejlődését, a digitális kommunkációért felelek a Goosebumps Coffee Labnél. valamint a tianDe Magyarország marketing vezetője vagyok.

A Biznisz Matek kalkulátort az alábbi űrlap kitöltésével tudod letölteni.