akinek jobbá akarod tenni az életét

Tapasztalatom alapján két esetben lesz egy vállalkozás Szeretetmárka:

1, a vállalkozó azonos a célcsoportjával. Lézerpontosan ismeri a problémájukat, vágyukat, emiatt tud olyan termékeket készíteni számukra, amelyekre valóban vágynak. Nézzük egy igazi szeretetmárka példáját: Phil Knight a Nike egyik alapítója mániákus futó, üzlettársa Bill Bowerman pedig futó edző volt. Utóbbi pontosan tudta, milyen hatással van a versenyzői teljesítményére a futócipő minősége, ezért mániákusan fejlesztette azokat. Legendássá vált az a sztori, amikor a gofri sütőben kísérletezett ki egy később nagyon sikeres modellt.

Te szívesen vásárolnál egy olyan cégtől, amely szívét-lelkét beleteszi az általad megvásárolt termékbe, sőt még jobb teljesítményre vagy képes általa?

2, a vállalkozó valamilyen belső oknál fogva nagyon kedveli és/vagy szívén viseli a piaci szegmentumát és őket akarja folyamatosan elvarázsolni a termékeivel. Yves Saint Laurent ilyen volt. Imádta a nőket, ezért öltöztette őket gyöngyörűbbnél-gyönyörűbb ruhákba egész életén keresztül. (Érdekesség, hogy YSL amúgy homoszexuális volt.)

A vállalkozók/vállalatok többségének e fentiek ellenére inkább termék fétise van. Azaz megalkotnak egy terméket, aztán fejvesztve keresik, hogy kinek tudnák eladni. Egyszer csináltam egy mini piacfelmérést a Szeretetmárka Facebook oldalán, ahol arra voltam kíváncsi, marketing szempontból mi a sikeres, ha a termék vagy a célcsoport van előbb? Nem túl nagy meglepetésemre inkább a terméket választották. Szerintem az sokkal nehezebb út. Pláne Szeretetmárkává válás szempontjából.

A Szeretetmárka azoké, akik szeretik. Neked pedig pontosan tudnod kell, ki és miért szeret!

Gyakran meglepődöm, hogy évi 50-80M forintos árbevételű, 3-9 fő közötti cégek is csak kb. ismerik a célcsoportjukat és ez az egyik oka, amiért nem tudnak tovább fejlődni. A meglévő vásárlók milliméter pontos ismerete nélkülözhetetlen ahhoz, hogy…

 – Olyan új termékeket fejlessz, amelyeket örömmel vesznek meglévő vásárlóid

 – A meglévő vásárlóidhoz hasonló vásárlókat célozhasd hirdetéseiddel eredményesen

 – A meglévő vásárlóid adataiból szemezgetve új célcsoportot alakíthass ki és célozhasd őket hirdetéseiddel eredményesen

Te hogy állsz e téren?

Pontosan tudod, hogy a célcsoportod tagjai:

– Milyen jól azonosítható közös jellemvonásokkal rendelkeznek

– Hány évesek?

– Hol laknak?

– Van-e gyerekük?

– Mire vágynak?

– Mi jár a fejükben?

– Honnan hallottak a márkádról?

– Mennyit költenek átlagosan abban a kategóriában, ahol jelen vagy?

– Melyik konkurensed volt még a mérlegelendő márkák között?• Miért a Te márkádat választották?

Ha volt NEM válaszod, akkor itt az idő milliméter pontosan feltérképezni és definiálni a vásárlóidat!

1 mondatban a Buyer Persona-ról

A Buyer Personát nevezhetjük egy olyan vásárlói profilnak, amely nagyon precízen definiálja a célcsoportod azon paramétereit, amelyek ismeretében fejleszted a termékeidet, meghatározod a márkakommunikációdat, kialakítod a marketing és értékesítési tevékenységedet, valamint az ügyfélkezelési protokollodat.

Feladat:

Készítsd el a céged Buyer Personáit!

Hogyan?

Gyűjtsd össze az alábbi információkat:

– Neme

– Kora

– Használt eszközök és csatornák -> hogy tudd, hol hirdess

– Cégméret (amennyiben B2B)

– Iparág (amennyiben B2B)

– Beosztásuk

– Mi az álmuk, vágyuk? -> ennek ismerete nélkül szerintem vállalkozást is felesleges indítani

– Milyen kihívásokkal és problémákkal küzdenek?

– Mik a félelmeik? (elsősorban a termékeddel kapcsolatban) -> ennek ismeretében a kommunikációddal el tudod oszlatni ezeket a félelmeket vagy jó garanciális feltételekkel teljesen megszüntetheted

– Mi jelent számukra értéket? -> kiderülhet, hogy egészen más, mint gondolod

– Hol tájékozódnak? -> szintén azért kell, hogy a marketing üzeneteidet hol közvetítsd

– Mit látnak, mit hallanak? -> vagyis tudd, milyen információkkal, cégekkel találkozik

– Mit gondolnak, mit éreznek? -> azaz tudd, mi van a fejében. Ez vállalkozásod egyik mozgatórugója.

– Hogyan tudsz segíteni neki? -> az általad nyújtott megoldások, amellyel azt éri el/azt kapja, hogy…

Egy remek eszköz a Buyer Persona készítéshez

A Hubspot-nak – a világ egyik legnagyobb marketing szoftver készítőjének – van egy remek eszköze a buyer persona készítésére. Én ezt használom, érdemes kipróbálnod: https://www.hubspot.com/make-my-persona

Segítő videó

Nagyon röviden ebben a videóban szemléltetem a Hubspot programjának használatát, ami amúgy nagyon egyszerű.

Javaslatok a készítéshez:

 1. Ami tilos: „szerintem/szerintünk” adatokkal kitölteni a Buyer Persona profilt. Kizárólag a vásárlóktól kapott valós válaszok, adatbázisban szereplő tények szerepelhetnek benne.

 2. Beszéltesd a vásárlóidat! Kérdezz és figyelj! Az emberek szeretnek magukról beszélni. Ha figyelsz rájuk, rengeteg fontos információt fognak megosztani Veled.

 3. Keresd az összefüggéseket a vásárlói adatbázisodban/CRM rendszeredben! Az adatbázisodban szereplő adatok és paraméterek kincsesbánya a számodra, amennyiben kellően részletes. A CRM-ben rögzített megbeszélések, igények részletei szintén nagyon jó támpontot adnak a Buyer Persona körvonalazásában. Minél több apró paramétert rögzítesz az adatbázisodban/CRM rendszeredben, annál jobb összefüggéseket találsz. 

 4. Olvasd el az ügyfélszolgálatra/Messengerbe/chatbe érkező kérdéseket, kéréseket, panaszokat, igényeket. A vásárlók elmondják mit szeretnének, ha érzik a márkádtól, hogy a márkád meghallgatod őket. Ha az ügyfélszolgálat nincs utánkövethetően kiépítve nálad, érdemes mielőbb felvenned a teendők listájára.

 5. Keresd az összefüggéseket a Google Analyticsben. A Google mindenkiről tud mindent és ebből sok adatot elérhetővé is tesz számunkra a GA-ben. Érdemes áttanulmányoznod, hasznos lehet. 

Önellenőrzés:

Ha megvannak a Buyer Personák, készíts mini marketing kampányokat! Érdemes „hirdetés -> landing page -> konverzió” folyamatot kidolgoznod, hogy teljes legyen a kép, nehogy rész sikereket értékelj teljesnek. Például sok kattintást kap a hirdetés, de nulla konverziót érsz el, akkor ott van még min javítani.

Érdemes így felépíteni a kampányodat:

1. Határold körbe a lehető legpontosabban a célcsoportodat a Facebook-on. Például vegán táplálkozást folytató, 2-6 év közötti gyerekes anyukák. (Azért a FB-ot ajánlom, mert ott tudsz a leggyorsabban piaci visszajelzéseket kapni.)

2. Írj egy nagyon tuti marketing üzenetet

3. Készíts vagy készíttess egy nagyon hatásos kreatívot

4. Készíts vagy készíttess egy megragadó és cselekvésre (konverzióra) ösztönző Landing Page-et

Ezután pedig tesztelj és mérd a…:

1. A feliratkozásokat/leadeket/vásárlásokat (a leadek minőségét)

2. Az interakciós arányokat

3. A reakciók számát, jellegét és minőségét (tetszik, megosztás, hozzászólás)

4. Átlagos kattintási költségeket

5. A landing page gördítési mélységét

Ha kellően jók a mérési eredmények, akkor a buyer personád jól vizsgázott.

Beszélgess az új vásárlókkal és kérdezd meg tőlük ugyanazokat, mint a már meglévőktől, akikre alapozva felépítetted a buyer personát. A válaszokból még közelebb jutsz hozzájuk, még jobban megérted őket és egyben visszacsatolást tudsz adni saját magadnak, hogy megfelelően építetted-e fel a buyer persona profilt.

Javaslat: egyszerre csak egy Buyer Personát tesztelj alaposan!

Kis inspiráció:

Érdekelnek az én Buyer Personáim, akikre a Szeretetmárkával célzok? Ha igen, kattints az alábbi linkekre és pdf-ben megnyílnak Neked új lapon:

Elakadó, de fejlődni vágyó Ági

Befektető Béla

Könyvajánló:

 

Azért ajánlom ezeket a könveket, mert nagyon sokat lehet tanulni a vásárló/célcsoport központú szemléletről.

Ha szükséged van a személyes segítségemre

A fejezetek megírásánál az volt a legfontosabb szempontom, hogy önállóan is fel tudd építeni a Szeretetmárkádat. Persze vannak pillanatok, amikor jól jön egy külső szem vagy egy kontrol, ez esetben ajánlom a Marketing Mentor Programomat

Jóljárt Dávid

Akinek jobbá akarod tenni az életét!

Tapasztalatom alapján két esetben lesz egy vállalkozás Szeretetmárka:

1, a vállalkozó azonos a célcsoportjával. Lézerpontosan ismeri a problémájukat, vágyukat, emiatt tud olyan termékeket készíteni számukra, amelyekre valóban vágynak. Nézzük egy igazi szeretetmárka példáját: Phil Knight a Nike egyik alapítója mániákus futó, üzlettársa Bill Bowerman pedig futó edző volt. Utóbbi pontosan tudta, milyen hatással van a versenyzői teljesítményére a futócipő minősége, ezért mániákusan fejlesztette azokat. Legendássá vált az a sztori, amikor a gofri sütőben kísérletezett ki egy később nagyon sikeres modellt.

Te szívesen vásárolnál egy olyan cégtől, amely szívét-lelkét beleteszi az általad megvásárolt termékbe, sőt még jobb teljesítményre vagy képes általa?

2, a vállalkozó valamilyen belső oknál fogva nagyon kedveli és/vagy szívén viseli a piaci szegmentumát és őket akarja folyamatosan elvarázsolni a termékeivel. Yves Saint Laurent ilyen volt. Imádta a nőket, ezért öltöztette őket gyöngyörűbbnél-gyönyörűbb ruhákba egész életén keresztül. (Érdekesség, hogy YSL amúgy homoszexuális volt.)

A vállalkozók/vállalatok többségének e fentiek ellenére inkább termék fétise van. Azaz megalkotnak egy terméket, aztán fejvesztve keresik, hogy kinek tudnák eladni. Egyszer csináltam egy mini piacfelmérést a Szeretetmárka Facebook oldalán, ahol arra voltam kíváncsi, marketing szempontból mi a sikeres, ha a termék vagy a célcsoport van előbb? Nem túl nagy meglepetésemre inkább a terméket választották. Szerintem az sokkal nehezebb út. Pláne Szeretetmárkává válás szempontjából.

A Szeretetmárka azoké, akik szeretik. Neked pedig pontosan tudnod kell, ki és miért szeret!

Gyakran meglepődöm, hogy évi 50-80M forintos árbevételű, 3-9 fő közötti cégek is csak kb. ismerik a célcsoportjukat és ez az egyik oka, amiért nem tudnak tovább fejlődni. A meglévő vásárlók milliméter pontos ismerete nélkülözhetetlen ahhoz, hogy…

– Olyan új termékeket fejlessz, amelyeket örömmel vesznek meglévő vásárlóid

– A meglévő vásárlóidhoz hasonló vásárlókat célozhasd hirdetéseiddel eredményesen

– A meglévő vásárlóid adataiból szemezgetve új célcsoportot alakíthass ki és célozhasd őket hirdetéseiddel eredményesen

Te hogy állsz e téren?

Pontosan tudod, hogy a célcsoportod tagjai:

– Milyen jól azonosítható közös jellemvonásokkal rendelkeznek

– Hány évesek?

– Hol laknak?

– Van-e gyerekük?

– Mire vágynak?

– Mi jár a fejükben?

– Honnan hallottak a márkádról?

– Mennyit költenek átlagosan abban a kategóriában, ahol jelen vagy?

– Melyik konkurensed volt még a mérlegelendő márkák között?• Miért a Te márkádat választották?

Ha volt NEM válaszod, akkor itt az idő milliméter pontosan feltérképezni és definiálni a vásárlóidat!

1 mondatban a Buyer Persona-ról

A Buyer Personát nevezhetjük egy olyan vásárlói profilnak, amely nagyon precízen definiálja a célcsoportod azon paramétereit, amelyek ismeretében fejleszted a termékeidet, meghatározod a márkakommunikációdat, kialakítod a marketing és értékesítési tevékenységedet, valamint az ügyfélkezelési protokollodat.

Feladat:

Készítsd el a céged Buyer Personáit!

Hogyan?

Gyűjtsd össze az alábbi információkat:

 – Neme

 – Kora

 – Használt eszközök és csatornák -> hogy tudd, hol hirdess

 – Cégméret (amennyiben B2B)

 – Iparág (amennyiben B2B)

 – Beosztásuk

 – Mi az álmuk, vágyuk? -> ennek ismerete nélkül szerintem vállalkozást is felesleges indítani

 – Milyen kihívásokkal és problémákkal küzdenek?

 – Mik a félelmeik? (elsősorban a termékeddel kapcsolatban) -> ennek ismeretében a kommunikációddal el tudod oszlatni ezeket a félelmeket vagy jó garanciális feltételekkel teljesen megszüntetheted

 – Mi jelent számukra értéket? -> kiderülhet, hogy egészen más, mint gondolod

 – Hol tájékozódnak? -> szintén azért kell, hogy a marketing üzeneteidet hol közvetítsd

 – Mit látnak, mit hallanak? -> vagyis tudd, milyen információkkal, cégekkel találkozik

 – Mit gondolnak, mit éreznek? -> azaz tudd, mi van a fejében. Ez vállalkozásod egyik mozgatórugója.

 – Hogyan tudsz segíteni neki? -> az általad nyújtott megoldások, amellyel azt éri el/azt kapja, hogy…

Egy remek eszköz a Buyer Persona készítéshez

A Hubspot-nak – a világ egyik legnagyobb marketing szoftver készítőjének – van egy remek eszköze a buyer persona készítésére. Én ezt használom, érdemes kipróbálnod: https://www.hubspot.com/make-my-persona

Segítő videó

Nagyon röviden ebben a videóban szemléltetem a Hubspot programjának használatát, ami amúgy nagyon egyszerű.

Önellenőrzés:

Ha megvannak a Buyer Personák, készíts mini marketing kampányokat! Érdemes „hirdetés -> landing page -> konverzió” folyamatot kidolgoznod, hogy teljes legyen a kép, nehogy rész sikereket értékelj teljesnek. Például sok kattintást kap a hirdetés, de nulla konverziót érsz el, akkor ott van még min javítani.

Érdemes így felépíteni a kampányodat:

 1. Határold körbe a lehető legpontosabban a célcsoportodat a Facebook-on. Például vegán táplálkozást folytató, 2-6 év közötti gyerekes anyukák. (Azért a FB-ot ajánlom, mert ott tudsz a leggyorsabban piaci visszajelzéseket kapni.)

 2. Írj egy nagyon tuti marketing üzenetet

 3. Készíts vagy készíttess egy nagyon hatásos kreatívot

 4. Készíts vagy készíttess egy megragadó és cselekvésre (konverzióra) ösztönző Landing Page-et

Ezután pedig tesztelj és mérd a…:

 1. A feliratkozásokat/leadeket/vásárlásokat (a leadek minőségét)

 2. Az interakciós arányokat

 3. A reakciók számát, jellegét és minőségét (tetszik, megosztás, hozzászólás)

 4. Átlagos kattintási költségeket

 5. A landing page gördítési mélységét

Ha kellően jók a mérési eredmények, akkor a buyer personád jól vizsgázott.

Beszélgess az új vásárlókkal és kérdezd meg tőlük ugyanazokat, mint a már meglévőktől, akikre alapozva felépítetted a buyer personát. A válaszokból még közelebb jutsz hozzájuk, még jobban megérted őket és egyben visszacsatolást tudsz adni saját magadnak, hogy megfelelően építetted-e fel a buyer persona profilt.

Javaslat: egyszerre csak egy Buyer Personát tesztelj alaposan!

Kis inspiráció:

Érdekelnek az én Buyer Personáim, akikre a Szeretetmárkával célzok? Ha igen, kattints az alábbi linkekre és pdf-ben megnyílnak Neked új lapon:

Elakadó, de fejlődni vágyó Ági

Befektető Béla

Könyvajánló:

Azért ajánlom ezeket a könveket, mert nagyon sokat lehet tanulni a vásárló/célcsoport központú szemléletről.

Ha szükséged van a személyes segítségemre

A fejezetek megírásánál az volt a legfontosabb szempontom, hogy önállóan is fel tudd építeni a Szeretetmárkádat. Persze vannak pillanatok, amikor jól jön egy külső szem vagy egy kontrol, ez esetben ajánlom a Marketing Mentor Programomat

Jóljárt Dávid