Marketinges aspektus: nem érdemes tagadni, hogy a Facebook (és az Instagram) elképesztő lehetőséget adott a mikro – és kisvállalkozások számára, hogy havi több millió forint nélkül is költséghatékonyan reklámozhassanak. Egyáltalán nem mindegy, hogy mi a platform jövője és mikor kell új eszköz felé fordulnunk.
Érdemes szerintem már ma, legalább gondolati szinten foglalkozni azzal a kérdéssel: mihez kezdjünk, ha teljesen megváltozik a Facebook üzleti modellje és az azon történő reklámozás? A változás pedig állandó. Emlékezz csak vissza, hogyan érintette a céged, amikor a Facebook oldal organikus elérése nagyjából a nullával lett egyenlő.
Vállalkozói aspektus: kevés cég volt olyan hatással az elmúlt 30 évben az emberiség történelmére, mint a Facebook. Ráadásul eszméletlen üzleti sikereket értek és érnek el folyamatosan.
Elgondolkoztató viszont az, hogy ez a „leszarunk mindent, majd maximum utólag elnézést kérünk és majd jobban igyekszünk” mentalitás milyen hosszú távon tartható fenn?
Hiszed vagy sem, a Facebook = Zuckerberggel. Annak ellenére, hogy több, mint 20 000 alkalmazottjuk van, még mindig Zuck, aki bizonyos mikro kérdésekben döntést hoz. Szóval egy kis túlzással kézi vezérlésű vállalat, párosulva megalomániával és üldözési mániával. (Ez minden kiderül a könyvből.)
Magánemberi aspektus: az elmúlt évben kezdtem behatóbban foglalkozni a közösségi média társadalomra gyakorolt hatásával. Túl mélyre nem kívántam ásni sosem, ezt megtették már helyettem pszichológusok és szociológusok, inkább a magam és a környezetemben élőket vizsgáltam, kérdeztem.
Ebben a könyvben olvastam először a „preferenciabuborék” kifejezésről és annak káros hatásairól. Marketingesként lételemem a tesztelés, úgyhogy szándékosan ál-viselkedésbe fogtam, mert nagyon érdekelt, hogy reagál erre a Google és az Instagram.
Megdöbbentő volt az élmény! Néhány hét elteltével a világot már kizárólag a saját ál-viselkedésemmel kiváltott szemüvegen keresztül nézhettem. És ez így van mindenkinél. Egy adott témakörből Te és a legjobb barátnőd egészen mást láttok.
Befektetői aspektus: jó volt végre olyan ember írását olvasni, aki tényleg közel van a tűzhöz és nem újságírói, filozófiai oldalról látja a dolgokat. Roger McNamee ez elsők között fektetett be a Facebookba és a Szilícium völgy elmúlt 20-25 évében folyamatosan jelen van.
A kezdeti időben mentorálta is Zuckerberget, szóval testközelből ismeri és számára egy közös ebéd Bill Gates-szel, Warren Buffettel, Bill Clintonnal teljesen hétköznapi esemény.
Érdekes volt olvasni a belső vívódást, hogy bár egyre inkább ellenzi a Facebook jelenlegi üzletpolitikáját, a világhoz való hozzáállását, az emberek manipulatív kihasználását, mégsem adja el a részvényeit, mert közben a cég értéke folyamatosan nő. Ezáltal értelemszerűen Roger vagyona is gyarapszik. Te szívesen tennéd olyan cégbe a pénzed, amely üzleti törekvéseivel egyre kevésbé értesz egyet, ám a vagyonodat évről-évre rohamos tempóban növelik?
Érdemes elolvasnod ezt a könyvet, hogy Te is a saját aspektusaidat megtaláld bennük.

Szia, Jóljárt Dávid vagyok, jelenleg az ANITATOTH natúrkozmetikai márka és a MAGNOLIA DAY SPA interim marketing vezetője. A piacon már sikeres, de a fejlődésben elakadó cégeknek segítek úgy, hogy kialakítom náluk a marketing menedzsment kultúráját.
Marketing vezetői szemléletemet a Szeretetmárka építés attitűdjében tudom maximálisan kiélni, mert szerintem kizárólag olyan céget érdemes építeni, amelynek termékeiért a vásárlók rajonganak és ragaszkodnak.
