
kalkuláld helyesen céged pénzügyeit!
A vállalkozás gazdasági szervezet
Szeretetmárkát – és egyben vállalkozást – azért hozunk létre, mert van egy olyan célcsoport, akinek az életét jobbá akarjuk tenni. A célcsoport boldogsága, öröme és szeretete vezérel minket nap, mint nap, de nem szabad elfelejteni, hogy a vállalkozás gazdasági szervezet és a vállalkozás célja, hogy a tulajdonos(ok)nak nyereséget termeljen. Minél inkább megvalósítja a vállalkozás a célcsoportja vágyait, annál több lesz a nyeresége.
Másik oldalról megközelítve: hiába imádják a vásárlók az adott márka termékeit, ha a cég masszívan és folyamatosan veszteséges. Előbb-utóbb a vásárlóknak nem lesz mit imádni, mert a vállalkozás csődbe megy.
Mikro – és kisvállalkozások Biznisz Matek gondjai
A mikro – és kisvállalkozások jelentős része homályban tapogatózik saját biznisz matekját illetően. Te tisztán látod vállalkozásod pénzügyiet? Íme pár gyors kérdés, hogy eldönthesd:
– Mennyi a terméke(i)d előállítási/bekerülési költsége?
– Bevételed hány százalékát forgatod vissza folyamatosan a marketingre?
– Mekkora a nyereséged külön-külön a termékeiden forintban és/vagy százalékban kifejezve?
– Jelenlegi munkaerőforrásoddal mekkora a maximum havi/éves árbevétel, amit el tudsz érni?
– Mennyibe kerülhet maximum 1 vásárlás költsége (vásárlási konverzió) termékenként lebontva?
Ha mindenre csípőből válaszoltál, akkor mindent a kezedben tartasz, ha mégsem, érdemes górcső alá venned a vállalkozásod Biznisz Matekját!
A megfelelő árképzés ismeretének hiánya
Sok vállalkozó a legelején rontja el azzal, hogy nem ismeri az árképzés szabályait. Elintézi azzal, hogy az előállítási költségre rádob 30-40%-ot, esetleg megnézi, hogy a piacon milyen árak uralkodnak, ahhoz igazítja a sajátját és ezzel kész is.
Ezzel szemben az ár ezekből a „tételekből” áll:
– Elábé (Eladott Áruk Beszerzési Értéke) vagy előállítási költség
– Munkabér
– Rezsi
– Marketing
– Nyereség
– Adók
Ha nem építed be az áradba ezeket a költségeket és a nyereséget, borul minden.
Te megfelelően képzed vállalkozásod árait?
Amíg nincs Biznisz Matekod, addig a marketinged inkább szerencsejátékra hasonlít
Marketing ügynökségek kedvenc kampányindító kérdése: Mekkora a kampány büdzséje? Ha ezek után más kérdést nem tesznek fel Neked, akkor tudhatod, kókler csapattal állsz szemben.
A helyes első kérdés ugyanis így szól: Mekkora lehet maximum az adott termék(ek) vásárlási konverziós költsége? Ha erre nem tudsz válaszolni, akkor a marketing ügynökség felé sem lehet elvárásod.
A Biznisz Matekból pontosan, forintra tudnod kell, hogy a termékeidnek mekkora lehet a maximum konverziós költsége. Ennek ismeretében és kalkulálásával lehet eldönteni, hogy melyik platformon, átlagosan mekkora kattintási költségen kell hozni a weboldal látogatókat. De ez már a Marketing Matek témája.
Biznisz Matek kontra Üzleti terv
Bevallom, sokáig tartottam baromságnak az üzlet terv készítést. Az volt róla a véleményem, hogy a feltételezésekre épülő dokumentum elkészítésének annyi értelme van, mint ejtőernyő nélkül kiugrani egy repülőből reménykedve abban, nem halok meg. Aztán egyszer csak megértettem: az üzleti terv engem, vállalkozót véd. Ha ugyanis az abban tervezett számokról úgy érzem, nem teljesíthető, akkor vállalkozási ötletem átdolgozásra szorul vagy a kukába kell hajítanom.
A Biznisz Matek rövidebb, tömörebb. A Biznisz Matek kalkulátorral pedig át tudod nézni a termékeid teljesítményét.
Feladat:
Készítsd el a céged Biznisz Matekját!
Hogyan?
Készítettem egy Biznisz Matek kalkulátort azért, hogy tisztán lásd a céged legalapvetőbb pénzügyeit.
A Biznisz Matek kalkulátor használatával:
– Tervezheted a havi árbevételed
– Kalkulálhatod a havi és éves nyereségedet
– Átszámolhatod, hogy a kitűzött havi árbevétel és nyereség eléréséhez mennyi terméket és milyen áron kell értékesítened
– Láthatod, mekkora a nyereséged külön-külön a termékeiden forintban és/vagy százalékban kifejezve
– Kiszámolhatod, hogy a jelenlegi munkaerőforrásoddal mekkora a maximum havi/éves árbevétel tudsz elérni
– Megtudod, mennyibe kerülhet maximum 1 vásárlás költsége (vásárlási konverzió) a termékeid esetén külön-külön
– Előre kalkulálhatsz az iparűzési és társasági adóra
Segítő videó
Ebben a videóban segítek Neked a Biznisz Matek kitöltésében.
Önellenőrzés:
„Ennyiért nem tudom eladni”
Amikor cégvezetőknek segítek a Biznisz Matekjuk összerakásában és kiderül, mennyiért kéne valójában adni a termékeiket, akkor szoktam ezt a gyakran kétségbeesett mondatot megkapni. Ilyenkor sajnos az a rossz hírem van számukra, hogy a termékük nem elég vonzó vagy a célcsoport választották meg rosszul.
„Ennyit nem tudok eladni egy hónapban”
Előbbi után a másik gyakori mondat. A helyzet azonban változatlan. Azonnali hatállyal be kell avatkozni. Termékfejlesztéssel, előállítási költség csökkentéssel, célcsoport váltással, marketing kommunikációval.
A 2 000 000 forintos ökölszabály
Több hónapon keresztül volt szerencsém közvetlenül Kulcsár Tibortól tanulni. Ha nem ismered, akkor pár mondatban annyit érdemes tudnod róla, hogy 1 személyes vállalkozósként indította, majd a tőzsdére vitte a Kulcs-Soft-ot. Már „csak” elnöke a cégének, az operatív vezetést vezérigazgatója látja el, közel 100-an dolgoznak és 1,8 Mrd forintos éves árbevételük van.
Tőle tanultam a következő ökölszabályt: ahhoz, hogy a vállalkozásod folyamatosan nyereségesen növekedjen, emberenként 2 000 000 forint elábé/előállítási költség mentes árbevételt kell megtermelnie a cégednek.
Leírom még egyszer, hogy biztosan megjegyzed: 2 000 000 forint elábé/előállítási költség mentes árbevétel alkalmazottanként. Vagyis, egyedül 2M, ketten 4M, hárman 6M forintot kell megtermelnetek.
A szám persze lehet több vagy kevesebb, az arány megtartása a lényeg. Mert, ha 1,8M-t termelsz és felveszel magad mellé egy embert, akkor nem termelhettek ketten 2,2M-t. Muszáj, hogy meglegyen a 3,6M, különben felborul a Biznisz Matekod és vele együtt a céged.

Kulcsár Tiborral egyik mentor találkozó után.
Könyvajánló:
Ha még mélyebben belemásznál a Biznisz Matek témakörbe,ezt a könyvet érdemes elolvasnod.
A Szeretetmárka építés további fejezetei:
2. A célcsoportod definiálása (Buyer Personák)
3. A márkád piaci pozíciójának felmérése
4. A márkád (céged) egyedi versenyelőnyének meghatározása
5. A piac és a konkurenseid felmérése
6. A Biznisz Matekod rendberakása
7. A Marketing Matekod rendberakása
Kattins a fejezet címekre, ha el akarod olvasni!
Ha szükséged van a személyes segítségemre
A fejezetek megírásánál az volt a legfontosabb szempontom, hogy önállóan is fel tudd építeni a Szeretetmárkádat. Persze vannak pillanatok, amikor jól jön egy külső szem vagy egy kontrol, ez esetben ajánlom a Marketing Mentor Programomat
Jóljárt Dávid


A vállalkozás gazdasági szervezet
Szeretetmárkát – és egyben vállalkozást – azért hozunk létre, mert van egy olyan célcsoport, akinek az életét jobbá akarjuk tenni. A célcsoport boldogsága, öröme és szeretete vezérel minket nap, mint nap, de nem szabad elfelejteni, hogy a vállalkozás gazdasági szervezet és a vállalkozás célja, hogy a tulajdonos(ok)nak nyereséget termeljen. Minél inkább megvalósítja a vállalkozás a célcsoportja vágyait, annál több lesz a nyeresége.
Másik oldalról megközelítve: hiába imádják a vásárlók az adott márka termékeit, ha a cég masszívan és folyamatosan veszteséges. Előbb-utóbb a vásárlóknak nem lesz mit imádni, mert a vállalkozás csődbe megy.
Mikro – és kisvállalkozások Biznisz Matek gondjai
A mikro – és kisvállalkozások jelentős része homályban tapogatózik saját biznisz matekját illetően. Te tisztán látod vállalkozásod pénzügyiet? Íme pár gyors kérdés, hogy eldönthesd:
– Mennyi a terméke(i)d előállítási/bekerülési költsége?
– Bevételed hány százalékát forgatod vissza folyamatosan a marketingre?
– Mekkora a nyereséged külön-külön a termékeiden forintban és/vagy százalékban kifejezve?
– Jelenlegi munkaerőforrásoddal mekkora a maximum havi/éves árbevétel, amit el tudsz érni?
– Mennyibe kerülhet maximum 1 vásárlás költsége (vásárlási konverzió) termékenként lebontva?
Ha mindenre csípőből válaszoltál, akkor mindent a kezedben tartasz, ha mégsem, érdemes górcső alá venned a vállalkozásod Biznisz Matekját!
A megfelelő árképzés ismeretének hiánya
Sok vállalkozó a legelején rontja el azzal, hogy nem ismeri az árképzés szabályait. Elintézi azzal, hogy az előállítási költségre rádob 30-40%-ot, esetleg megnézi, hogy a piacon milyen árak uralkodnak, ahhoz igazítja a sajátját és ezzel kész is.
Ezzel szemben az ár ezekből a „tételekből” áll:
– Elábé (Eladott Áruk Beszerzési Értéke) vagy előállítási költség
– Munkabér
– Rezsi
– Marketing
– Nyereség
– Adók
Ha nem építed be az áradba ezeket a költségeket és a nyereséget, borul minden.
Te megfelelően képzed vállalkozásod árait?
Amíg nincs Biznisz Matekod, addig a marketinged inkább szerencsejátékra hasonlít
Marketing ügynökségek kedvenc kampányindító kérdése: Mekkora a kampány büdzséje? Ha ezek után más kérdést nem tesznek fel Neked, akkor tudhatod, kókler csapattal állsz szemben.
A helyes első kérdés ugyanis így szól: Mekkora lehet maximum az adott termék(ek) vásárlási konverziós költsége? Ha erre nem tudsz válaszolni, akkor a marketing ügynökség felé sem lehet elvárásod.
A Biznisz Matekból pontosan, forintra tudnod kell, hogy a termékeidnek mekkora lehet a maximum konverziós költsége. Ennek ismeretében és kalkulálásával lehet eldönteni, hogy melyik platformon, átlagosan mekkora kattintási költségen kell hozni a weboldal látogatókat. De ez már a Marketing Matek témája.
Biznisz Matek kontra Üzleti terv
Bevallom, sokáig tartottam baromságnak az üzlet terv készítést. Az volt róla a véleményem, hogy a feltételezésekre épülő dokumentum elkészítésének annyi értelme van, mint ejtőernyő nélkül kiugrani egy repülőből reménykedve abban, nem halok meg. Aztán egyszer csak megértettem: az üzleti terv engem, vállalkozót véd. Ha ugyanis az abban tervezett számokról úgy érzem, nem teljesíthető, akkor vállalkozási ötletem átdolgozásra szorul vagy a kukába kell hajítanom.
A Biznisz Matek rövidebb, tömörebb. A Biznisz Matek kalkulátorral pedig át tudod nézni a termékeid teljesítményét.
Feladat:
Készítsd el a céged Biznisz Matekját!
Hogyan?
Készítettem egy Biznisz Matek kalkulátort azért, hogy tisztán lásd a céged legalapvetőbb pénzügyeit.
A Biznisz Matek kalkulátor használatával:
– Tervezheted a havi árbevételed
– Kalkulálhatod a havi és éves nyereségedet
– Átszámolhatod, hogy a kitűzött havi árbevétel és nyereség eléréséhez mennyi terméket és milyen áron kell értékesítened
– Láthatod, mekkora a nyereséged külön-külön a termékeiden forintban és/vagy százalékban kifejezve
– Kiszámolhatod, hogy a jelenlegi munkaerőforrásoddal mekkora a maximum havi/éves árbevétel tudsz elérni
– Megtudod, mennyibe kerülhet maximum 1 vásárlás költsége (vásárlási konverzió) a termékeid esetén külön-külön
– Előre kalkulálhatsz az iparűzési és társasági adóra
Segítő videó
Ebben a videóban segítek Neked a Biznisz Matek kitöltésében.
Önellenőrzés:
„Ennyiért nem tudom eladni”
Amikor cégvezetőknek segítek a Biznisz Matekjuk összerakásában és kiderül, mennyiért kéne valójában adni a termékeiket, akkor szoktam ezt a gyakran kétségbeesett mondatot megkapni. Ilyenkor sajnos az a rossz hírem van számukra, hogy a termékük nem elég vonzó vagy a célcsoport választották meg rosszul.
„Ennyit nem tudok eladni egy hónapban”
Előbbi után a másik gyakori mondat. A helyzet azonban változatlan. Azonnali hatállyal be kell avatkozni. Termékfejlesztéssel, előállítási költség csökkentéssel, célcsoport váltással, marketing kommunikációval.
A 2 000 000 forintos ökölszabály
Több hónapon keresztül volt szerencsém közvetlenül Kulcsár Tibortól tanulni. Ha nem ismered, akkor pár mondatban annyit érdemes tudnod róla, hogy 1 személyes vállalkozósként indította, majd a tőzsdére vitte a Kulcs-Soft-ot. Már „csak” elnöke a cégének, az operatív vezetést vezérigazgatója látja el, közel 100-an dolgoznak és 1,8 Mrd forintos éves árbevételük van.
Tőle tanultam a következő ökölszabályt: ahhoz, hogy a vállalkozásod folyamatosan nyereségesen növekedjen, emberenként 2 000 000 forint elábé/előállítási költség mentes árbevételt kell megtermelnie a cégednek.
Leírom még egyszer, hogy biztosan megjegyzed: 2 000 000 forint elábé/előállítási költség mentes árbevétel alkalmazottanként. Vagyis, egyedül 2M, ketten 4M, hárman 6M forintot kell megtermelnetek.
A szám persze lehet több vagy kevesebb, az arány megtartása a lényeg. Mert, ha 1,8M-t termelsz és felveszel magad mellé egy embert, akkor nem termelhettek ketten 2,2M-t. Muszáj, hogy meglegyen a 3,6M, különben felborul a Biznisz Matekod és vele együtt a céged.

Kulcsár Tiborral egyik mentor találkozó után.
Könyvajánló:
Ha még mélyebben belemásznál a Biznisz Matek témakörbe,ezt a könyvet érdemes elolvasnod.
A Szeretetmárka építés további fejezetei:
2. A célcsoportod definiálása (Buyer Personák)
3. A márkád piaci pozíciójának felmérése
4. A márkád (céged) egyedi versenyelőnyének meghatározása
5. A piac és a konkurenseid felmérése
6. A Biznisz Matekod rendberakása
7. A Marketing Matekod rendberakása
Kattins a fejezet címekre, ha el akarod olvasni!

Ha szükséged van a személyes segítségemre
A fejezetek megírásánál az volt a legfontosabb szempontom, hogy önállóan is fel tudd építeni a Szeretetmárkádat. Persze vannak pillanatok, amikor jól jön egy külső szem vagy egy kontrol, ez esetben ajánlom a Marketing Mentor Programomat
Jóljárt Dávid